عصر شعر کرمانشاه...
ن : پیمان سلیمانی ت : پنجشنبه ٢۳ شهریور ۱۳٩۱ ز : ٤:۳٥ ‎ق.ظ


کلمات کلیدی :پیمان سلیمانی، عصرشعرکرمانشاه
.:: نظرات () ::.


مصاحبه روزنامه صدای آزادی با پیمان سلیمانی شهریور91
ن : پیمان سلیمانی ت : پنجشنبه ۱٦ شهریور ۱۳٩۱ ز : ۸:٤۳ ‎ب.ظ

 

پیمان سلیمانی شاعرکرمانشاهی درگفتگو باروزنامه صدای آزادی؛
 
(ماخذ روزنامه صدای آزادی و سایت بلوط)
توضیح:
پیمان سلیمانی حدود ده سالی است که رسما به مجموعه ی وزین شعر و ادبیات کرمانشاه وارد شده و به عنوان شاعری موفق کارنامه ای در خور توجه دارد که می توان به برخی از موفقیت های او این چنین اشاره کرد :
۱-نفر اول جشنواره شاعران جوان ایران (شبهای شهریور) برای ۲ سال۲- نفر اول جشنواره مقاومت اسلامی۳- نفر اول جشنواره سراسری فرهنگی و هنری ثقلین۴- نفر برتر جشنواره شعر ملی ایوار۵- نفر اول جشنواره صبح امید و ...
این شاعر کرمانشاهی با چاپ آثارش در روزنامه های سراسری (جام جم، همشهری و ایران و...) و در کتب های مختلف شعری ، ماهنامه تخصصی شعر، مجله ی اطلاعات هفتگی ، جوانان امروز و کلک توانسته است در بین مخاطبان شعر جوان ایران جایگاهی بیابد .
پیمان علاوه بر کار شعر به فعالیتهایی در حواشی شعر نیز دست زده و با برپایی و راه اندازی انجمن های موفق شعر در این عرصه نیز سهمی داشته باشد .مسئولیت انجمن ادبی دانشگاه رازی به مدت  ۴ سال و گردانندگی انجمن ۵ ساله ی ! فردا به عنوان یکی از انجمن های پویای این روزهای کرمانشاه سندی بر این مدعاست . گفتگوی مان نیز بیشتردر همین حواشی می گذرد که البته دست کمی از متن ندارند . این مصاحبه ی خواندنی پیش روی شماست :
 
*در دنیای شعر کنونی انجمن ها چه جایگاهی دارند؟
-طبیعتاً اگر ضرورتی نبود انجمنی هم از آغاز شکل نمی گرفت. پس فلسفه ای داشته،  اگر بگویم انجمن ها در ابتدا می تواند حرکت آفرین باشد و ذهن ما را و ذهنیت ما را شکل دهد، نابجا نگفته ایم . پس انجمن ها نقش ویژه ای به خصوص در جهت تربیت و شناسایی استعدادهای جوان دارند. این باید خصوصیت اولیه هر انجمنی باشد اگر انجمن کامل باشد ، یعنی ویژگی های کامل یک انجمن از جمله دانش، منتقدین خوب و ... را داشته باشد ، می تواند همه جانبه به شعر کمک کند حتی به افرادی که سالهاست کار می کنند .
متاسفانه حرکتهایی در این جهت شده اما کافی نیست تنها مشکل همه ی انجمن ها تک محوری بودن است. به این معنی که یک فرد یا یک تفکر حاکم بر انجمن وجود دارد که می خواهد علایق را به سمت خود هدایت کند. اما در بلند مدت این نتیجه ای ندارد . همه ی انجمن هایی که با این تفکر زندگی می کنند، بسیار کوتاه عمر می کنند.
* انجمن شعر فردا دارد وارد ۵ سالگی خود می شود آیا این انجمن به سرنوشت انجمن های دیگر دچار نمی شود؟
- همانگونه که فرمودید ۵ سال ! و این مدت، کم نیست. خیلی از انجمن های خوب بیشتر از ۲ سال عمر نکرده اند و ما با توجه به مشکلات زیاد توانسته ایم مقاومت کنیم و ادامه دهیم و این تنها یک دلیل دارد این که انجمن به صورت مشارکتی اداره می شود و رئیس و متولی خاصی ندارد.
* آیا انجمن ها در کرمانشاه توانسته اند موفق باشند؟
- انجمن های شعر کرمانشاه با توجه به عمر کمشان تاثیرات خوبی داشته اند ولی عمر کوتاه آنها باعث شده نتوانند تاثیراتی عمیق بگذارند. انجمن هایی مانند فرانگر، انجمن مهر( با وجود آقای دولتی ) و انجمن های دانشگاه رازی و آزاد  انجمن های خوبی بوده اند اما تاثیراشان به اندازه ی عمرشان بوده است.
بی تعارف بگویم انجمن شعر فردا حداقل توانسته ۵ سال دوام بیاورد. در مورد تاثیراتی که می گذارد هم باید دیگران نظر بدهند. تنها دلیل عدم توفیق انجمن های ادبی عدم کار گروهی و مشارکتی می باشد. البته بیشتر ما کرمانشاهی ها در این مورد ضعیف هستیم.
* عموماً مخاطبان در انجمن ها چه طیف هایی هستند؟
- مخاطبان انجمن ها بیشتر نوجوانان و جوانان هستند که با اشتیاق در جلسات حضور می یابند و به حرفها گوش می دهند و درحال رشد هستند و در آینده بیشتر از آنها خواهید شنید. در حال حاضر تعدادی اعضای ثابت انجمن ۴۰ نفر و اعضای غیر ثابت ۶۰ نفر می باشند.
* در خصوص شعر کرمانشاه چه نظری دارید؟
- شعر کرمانشاه را همواره باید با حاشیه هایش سنجید . حاشیه ها هم جزو شعر کرمانشاه هستند. این نظر من است البته به عقیده من شعرکرمانشاه درسالهای اخیر دچار افت کمی شده است .تولید آثار کم شده است و این یک آفت است قسمتی از کار به متولیان فرهنگی بر می گردد، عدم برگزاری جشنواره ها و کارگاههای شعری تاثیر گذار ، عدم حمایت از شاعران به صورت عملی ، جدی نگرفتن شاعران در تصمیم گیریهای فرهنگی و ادبی و ... قسمتی دیگر هم به شاعران بر می گردد عدم مطالعه بیماری رایج شعرامروز است . مطالعه ادبی و غیر ادبی ( شعر، داستان، فیلم، نقاشی و ...) همه ی اینها اگر تحقق نیابد شعر شکوفا نخواهد شد و اتفاق نمی افتد.
* گفتید متولیان توجه ندارند! بیشتر توضیح دهید؟
-متولیان از دو بعد مقصرند: ۱- عدم اختصاص امکانات مادی و معنوی کافی به انجمن ها که بسیار حیاتی است. به نظرم انجمن فقط یک اتاق نیست صرفا انجمن باید دارای امکانات زیادی مانند ویدئو پروژکتور، کتابخانه تخصصی و ... باشد اینها اگر نباشد انجمن بی معناست.
* مشارکت ندادن در تصمیمات مدیریتی هم مشکل کار است. نگاه کنید برای مثال هر سال از انجمن ها برنامه هایی برای سال بعد گرفته می شود ولی برای تصویب هیچ کدام از شاعران حضورندارند تا از طرح خود دفاع کنند و در نهایت هر چه خودشان بخواهند تأیید می کنند و به انجمن ها ابلاغ می کنند پس این کارشناسی نیست . شاعری که هم تحصیل کرده باشد هم سالهای عمرش را درحوزه شعر سپری کرده بهترین کارشناس است وقتی او را و نظرش را احترام نگذارند، معلوم است چه رخ می دهد .
 * شعر جوان استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
- شعر جوان استان که البته خودم هم جزء آنها هستم ، دارای فرازها و فرود های زیادی بوده است. بیشترین کمیت ها و کیفیت ها را بین سالهای ۷۹تا ۸۵ داشتیم و در این سالها شاعران خوب و جوانی پا به عرصه گذاشتند و در خیلی از جشنواره ها مقام آوردند. بنده در بسیاری از جشنواره ها حضور داشته ام و کرمانشاهی ها در این جشنواره عملکرد قابل قبولی داشته اند چرا قابل قبول؟ هرچند با وجود اینکه شخصاً در بسیاری از جشنواره ها رتبه کسب کرده ام اما جشنواره معیار مناسب و کاملی نیست و می تواند مخرب هم باشد. در دو سه سال اخیر شعر جوان استان باز هم در حال شکل گیری است با وجود افرادی مانند بابک دولتی، محمد ویسی، سید حاتم نیکیار و دوستان شاعر دیگر به زودی شعر کرمانشاه افراد تازه ای را به جامعه معرفی می کند می تواند شاعران مستعد آینده به شمار آیند.
*آفت شعر جوان را چه می دانید؟
- به نظرم افراط و تفریط خیلی مناسب نیست و توجه به اسامی شعری هم فقط جهت آگاهی خوب است. بعضی از شاعران فرم و بعضی هم معنا را می بینند. گاهی فرم و گاهی هم معنا در زمانهای مختلف غلبه داشته اند توجه زیاد به فرم باعث پیدایش شعرهای فرمیک و بسیار ساختاری اما بی روح می شوند. شعرهایی که نمی توانند با مخاطب ارتباط عمیقی پیدا کنند محتوا گرا بودن هم یک ضرر است. زیرا بدون ساختار شعر معنی ندارد پس محتوا باید پشت یک فرم خوب باشد و اگر شاعران جوان هوشمندانه عمل کنند و درگیر یک سری بازیهای شعری نشوند می توانند شعرهای خوبی به مخاطب بدهند.
دیدگاه شما به عنوان کسی که بیشتر درحوزه ی غزل فعالیت می کنید ، در خصوص اسامی عجیب و غریب که روی این قالب می گذارند چیست؟
-من فکر می کنم شعر امروز، باید شعر امروز باشد. اسم گذاری روی غزل بدون توجه به زیر ساخت ها و ضرورتها هدر دادن انرژی هاست و اینچنین هم شده است. اسمهایی مانند پست مدرن و ... فقط بخاطر فخر ریزی و ساختن یک مجموعه باندها صورت گرفته و عملا شعری به نام پست مدرن متولد نشده است چون اصلا نیاز سنجی واقعی صورت نگرفته است کسی که شعرش هنوز نتوانسته دارای معیار و شاخصه و ساختار خود باشد نمی تواند ادعایی فراتر داشته باشد من اسم خاصی را نمی خواهم عنوان کنم اما شاعری که دارد مثل خیلی از شاعران جوان  یا خیلی پایین تر شعر می گوید اما داعیه دار نوعی غزل خاص است! این بیشتر به یک طنز شبیه است که فقط می تواند لحظه ای باعث انبساط خاطر شود.!
در چند سال گذشته افراد زیادی بوده اند که درغزل فکر کردند، حرفی برای گفتن دارند اما تنها میرزایی بود که توانست خود را تثبیت کند و شاعران جوانی دیگری هم مانند صادقی پناه ، خوانساری و ... تلاشهایی کردند اما تاثیر گذاری شعر میرزایی غیر قابل انکار است. غزل پست مدرن هم یک عنوان بیشتر نیست. به نظر من این افراد اگر شعر عادی خود را می نوشتند خیلی موفق تر بودند... هر چند هنوز حسین منزوی بر غزل امروز سایه ای سنگین انداخته است.
* صحبت پایانی ؟
در پایان از شما و همه ی دوستانی که به بنده لطف داشته اند و دارند تشکر می کنم و از کلیه اعضای انجمن شعر فردا هم تشکر می کنم . از آقای تیموری رئیس محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه و همکارانشان که با مهربانی و عطوفت همراه و همیار انجمن بوده اند نیز تشکر می کنم.
 
 
 
 

کلمات کلیدی :پیمان سلیمانی، peyman soleimani
.:: نظرات () ::.


 

Powered By persianblog.ir Copyright © by mehaloodeha
This Themplate  By Theme-Designer.Com